lørdag den 10. juli 2010

James Patterson



Bestil bogen her:

Som nævnt i medlemsblad nummer 140 så strandede jeg i Moskva grundet det islandske vulkanudbrud. I hele tre dage gik jeg rundt som illegal immigrant midt i kaos, en ny fornemmelse. Det var samme uge som den store bogmesse i London i april blev afholdt. Der var derfor stort mandefald blandt de deltagende. Et forlag, Harper Collins, fortalte mig at kun 17 % af alle deres arrangerede møder blev afholdt. Resten var vulkanafbud.
Derfor var den næste store bogmesse i New York i juni særligt velbesøgt, og jeg var blandt de omdirigerede blandt de besøgende.

Skulle du selv være på vej til New York kan jeg i øvrigt anbefale Red Hook området i Brooklyn. Jeg boede hos venner i Brooklyn som viste mig stedet. Up and coming.

Jeg skal ikke besvære dig med hvad man foretager sig på en bogmesse. Jeg går ud fra at man laver det samme som til møbelmesser, bilmesser og yachtmesser: leverandører og forhandlere mødes med sælgere for at vise den kommende sæsons nye modeller.

Der var tydeligvis større aktivitet end sædvanligt i The Javits convention cente. Den enes død…

Undertiden var der huller i min mødeplan og her elsker jeg at gå rundt blandt bogstande der repræsenterer forlag hvis udgivelser ikke rigtig passer ind i denne bogklub. Mind, Body, Spirit samt religiøse forlag. Derefter Selfhelp bøger som er en stor industri i USA.

Undertiden var der køer for bog signering. Jeg viser for neden billeder af Garry Trudeau som her signerer sin Doonesbury jubilæumsbog der viser hans bedste cartoons fra hans 25 år lange karriere.

Endnu et billede viser Kathryn Stockett der signerer sin debutroman, The Help, som vi tilbød forrige år og som har bestillingsnummer 244111. Bogen er på tilbud i medlemsblad nummer 141.
The Help blev en ”surprise bestseller”. Den havde et meget lille annoncebudget da den udkom. En vaskeægte ”word of mouth” bestseller.

Et sted på messen var der en forlægger der desperat forsøgte at få kunder til deres arrangement. For enden af den tre personer lange kø, sad musikeren Neil Sedaka med sin selvbiografi.
Sedaka, som du måske kan huske, leverede et utal af selvnynnende schlagere i 1960erne og 70erne.

Men en kø gjorde indtryk på mig som gammel rotte i faget. Jeg overdriver ikke når jeg skriver at folk stod tå mod hæl 100 meter fra James Patterson, der signerede sin seneste roman.
Pattersons romaner er præget af intens energiudfoldelse. Man sidder tilbage i åndenød, og det er hvad han kan. Du får ingen ny tese eller filosofisk betragtning fra Patterson, men du bliver underholdt til din livs glæde.

En af mine kolleger fortalte en årle mandag morgen at hun havde læst "The Private" af Patterson. Som hun undskyldende sagde, ”jo, den var da underholdende, men du ved, det er en type bog der hurtigt går i glemmebogen”. Hun fortalte samtidig at hun tog den med hjem fredag eftermiddag. Med andre ord, Patterson havde haft hendes fulde opmærksomhed en hel weekend. Det er hvad Patterson kan, gribe dig om struben og han slipper ikke taget før du har læst ham færdig.

Vi tager 179 kr for den, bestillingsnummeret er 250019. Gå til www.engelsk-bogklub.dk




Ingen kommentarer:

Send en kommentar